چسب رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد

چسب رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد

چسب رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

احتمالاً تا کنون نام رزین اپوکسی زیاد به گوش شما رسیده است. اما آیا می‌ دانید این ماده شیمیایی چیست و چه استفاده‌ هایی از آن می‌شود؟ من در این مقاله قصد دارم، در مورد این چسب قوی برای شما مطالبی را ارائه دهم. برای تهیه این ماده شیمیایی و کاربردی در صنایع مختلف می ‌توانید به شرکت فونیکس شیمی واقع در اصفهان مراجعه نمایید. رزین طلا سازی، رزین سنگ و غیره از انواع گوناگون محصولات این شرکت به شمار می ‌آیند.

معرفی چسب رزین اپوکسی:

برای این که بتوانند سازه های گوناگون را تعمیر و بازسازی کنند، و یا مقاومت آن ها را در برابر محلول‌ های شیمیایی و قلیایی بالا ببرند از چسب رزین اپوکسی یو وی استفاده می کنند. چرا که این چسب دارای پایداری زیادی در برابر گرما و محلول‌ های اسیدی می ‌باشد. اما برای این که این ماده بتواند به مقاومت بالایی برسد، نیاز به یک حلال (هاردنر) یا ماده ی کاتالیزور گر دارد، تا در هنگام پخت به خوبی سخت و محکم گردد.

بنابراین به خاطر خاصیت چسبندگی بالای این چسب در سازه‌ های ساختمانی مثل: وصل نمودن دو بتن به هم دیگر، برقراری اتصال بین سنگ و فولاد، ترمیم ترک خوردگی‌ هایی که در چوب، بتن، کاشی، شیشه، سرامیک، طلا و غیره به وجود آمده است، زیاد استفاده می ‌شود.

 این چسب ها دارای طول عمر بالا در پیوند دادن دو سازه و هم چنین سرعت بالا در خشک شدن می‌ باشند. و این باعث شده تا محبوبیت زیادی در صنایع مختلف پیدا کنند. اما در هر صنعتی چسب رزینی که به کار می ‌رود دارای نام و عملکرد متفاوتی می ‌باشد. به عنوان نمونه: چسبی که برای مواد آرایشی به کار می ‌رود، رزین لوازم آرایشی نام دارد.

چسب رزین اپوکسی چیست

آشنایی با کاربرد های چسب رزین پوکسی:

چسب رزین اپوکسی دارای انواع مختلفی است و به خاطر پیوند سازی قوی و پایداری بالا برای تعمیرات و بازسازی شکاف ‌ها در مصارف گوناگون بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرند. علاوه بر آن به راحتی می ‌توان بعد از استفاده از این چسب آن را سوراخ کرده و سمباده کشید و اگر نیاز به رنگ کاری داشته باشید، به راحتی این چسب ‌ها را می ‌توانید رنگ بزنید.

 در ادامه راجع به کاربرد های مختلفی که برای سازه‌ های گوناگون دارند، صحبت می ‌کنم.

آشنایی با کاربرد چسب چوب اپوکسی:

چنان چه قصد چسباندن یک قطعه چوبی را داشته باشید، می ‌توانید از چسب چوب اپوکسی که یکی از مدل های مختلف چسب چوب به شمار می ‌آید، استفاده کنید. این چسب بعد از گذشت حدود شش دقیقه زمان، خشک می ‌گردد. بنابراین اگر قصد رنگ آمیزی و محو سازی آن بر روی سطح چوب را دارید، می ‌توانید در این زمان اقدام به رنگ آمیزی آن کنید.

 علاوه بر آن این چسب دارای غلظت بسیار بالایی است و به خاطر همین ویژگی که دارد در سطوحی که به صورت عمودی و ایستاده هستند. به راحتی می ‌توانید از آن بدون آن که چکه نماید، استفاده کنید.

چسب اپوکسی فلز:

در مواردی مثل: لحیم کاری، جوشکاری، پیچ و مهره کردن فلزات می ‌توانید از چسب اپوکسی فلز استفاده کنید. چرا که این نوع چسب به راحتی بعد از گذشته یک شبانه روز کاملاً خشک می ‌گردد و بسیار قوی بوده و قادر به عبور جریان برق از خود نیست.

 بنابراین برای تعمیر کردن وسایل خانگی، آب بندی کردن قطعات الکتریکی، لوله کشی ها و استفاده در بخش های فلزی دستگاه‌ های مختلف و غیره گزینه ی مناسبی به شمار می آید. یکی از قوی ترین چسب های فلزات اپوکسی لاکتایت نام دارد که اکثراً از این نوع چسب برای چسباندن بتن و فلز استفاده می‌ کنند.

کاربرد چسب اپوکسی پلاستیک:

برای چسباندن دو قطعه ی پلاستیکی به هم دیگر از چسبی به نام اپوکسی پلاستیک استفاده می‌ کنند. هم چنین این چسب برای تعمیرات لوله ‌های Pvc و بخش هایی که در لوازم خانگی دارای قطعات لاستیکی در خود هستند کاربرد فراوانی دارد.

 موارد استفاده از چسب اپوکسی بتن:

اگر در کاشی، سرامیک، بتن و سایر سازه‌ های ساختمانی شما درز و شکافی به وجود آمده باشد، و قصد پر کردن آن را داشته باشید. بهتر است از چسب اپوکسی بتن استفاده کنید، تا بتوانید این منافذ را از بین ببرید. از موارد دیگر چسب رزین اپوکسی می ‌توان به ایجاد روکش برای کابینت ‌ها، جزیره ها و دیوار های آشپزخانه، اجرای کف پوش های ساده و سه بعدی، ساخت ظروف چینی و چوبی و انواع وسایل تزیینی دیگر اشاره کرد.

 نکته ای که در هنگام استفاده از این نوع چسب ‌ها باید بدانید، این است که حتماً از چسب مخصوص به کار مورد نظرتان استفاده نمایید و اگر مشاهده کردید که بعد از استفاده از این چسب مراحل خشک‌ سازی آن زمان بر شد،  انتخاب چسب رزین شما اشتباه بوده است. به عنوان مثال: چسب رزین شیشه سازی را نباید برای قطعات فلزی استفاده کنید، چرا که مخصوص شیشه می‌ باشد.

چسب رزین اپوکسی چیست

کاربرد چسب رزین اپوکسی دریایی:

به دلیل مقاومت بالای این چسب در برابر نفوذ آب و هم چنین قوی بودنش در وسایلی که دائماً با آب در تماس هستند. مثل: کشتی و قایق‌ ها چنان چه دچار درز و شکافی شوند، می ‌توانید از چسب رزین اپوکسی دریایی برای برطرف کردن آن استفاده نمایید. علاوه بر آن به دلیل ویژگی ‌های خاص این مدل چسب بر روی فلزات گوناگون، شیشه، پلاستیک، چوب و لوله های Pvc نیز قابل استفاده می ‌باشند.

نتیجه گیری:

من در این مقاله سعی کردم، شما را با چسب رزین اپوکسی بیشتر آشنا کنم و از کاربرد های مختلف آن برای مصارف گوناگون مطالب مناسبی را به شما عزیزان ارائه دهم. همان طور که با خواندن این محتوا متوجه شدید. این نوع چسب از پر استفاده ‌ترین چسب ‌هایی است که به دلیل مقاومت های بالایی که در برابر حرارت، مواد شیمیایی و فشار دارد، از آن در صنایع گوناگون استفاده می ‌کنند.

 اما قبل از استفاده از آن بایستی حتماً به دلیل شیمیایی بودنش دستکش ‌های مخصوص پزشکی به دست داشته باشید و سطح کار را نیز سمباده کشیده و آن را تمیز کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *