آیا کار با رزین اپوکسی خطرناک است

آیا کار با رزین اپوکسی خطرناک است

آیا کار با رزین اپوکسی خطرناک است

امروزه کار با رزین اپوکسی زیاد به چشم می‌ خورد و اکثر افراد از طریق این ماده برای خود کسب و کاری راه انداخته اند و وسایل تزیینی زیبایی را توسط آن می‌ سازند. اما آیا این ماده برای سلامتی انسان ‌ها خطرناک است؟ همانطور که می ‌دانید رزین اپوکسی را بایستی با یک ماده سخت کننده ترکیب نمایید، و سپس به کارکردن کردن آن ها بپردازید. بنابراین بخاری که هنگام جوشیدن و ترکیب شدن این دو ماده در هوا پخش می‌ گردد در صورت نداشتن ماسک به سیستم تنفسی و در صورت پاشیدن به داخل چشم و یا ریختن بر روی پوست شما می‌ تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید.

هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی شما عزیزان با خطراتی است که رزین اپوکسی می ‌تواند برای سلامتی شما داشته باشد. انواع رزین اپوکسی‌ را به همراه هاردنر مخصوصشان مانند: پوشش ‌های گلس، رزین اپوکسی یو وی و غیره را می ‌توانید از شرکت فونیکس شیمی تهیه کنید.

رزین اپوکسی چه خطراتی دارد؟

رزین اپوکسی نیز مانند تمام ماده ‌های شیمیایی دیگر اگر به صورت اصولی و با رعایت نکات ایمنی با آن کار نشود، می ‌تواند برای سلامتی شما مشکل ساز باشد. اما خطرات این ماده شیمیایی نسبت به لاک، رنگ مو و دکلره که هر روز مورد استفاده شما عزیزان قرار می ‌گیرند به مراتب کم تر است.

بنابراین در هنگام کار با این ماده فقط باید چند نکته ایمنی زیر را به خوبی رعایت کنید، چرا که بخار های سمی بلند شده از رزین می‌ تواند برای سلامتی شما مضر باشند.

رعایت چند نکته هنگام کار با رزین:

* استفاده از ماسک ‌های شیمیایی و فیلتردار هنگام هم زدن رزین اپوکسی می‌ توانند شما را از استنشاق بخار آن و مشکلات تنفسی محافظت نمایند. علاوه بر آن استفاده از دستکش ‌های لاتکس، عینک ایمنی و پوشیدن لباس کار نیز می ‌توانند از کثیف شدن لباس ‌های شما و مشکلات دیگر جلوگیری نمایند.

* هنگام حباب گیری کردن رزین به وسیله ی فندک و یا سشوار صنعتی حتماً ماسک بر روی صورت داشته باشید.

* بعد از آن که رزین را بر روی سطح مورد نظر ریختید، تا زمانی که خیس است و از آن بخار بلند می ‌شود بایستی توسط یک محفظه آن را بپوشانید، تا بخار ناشی از آن فضا را پر نکند و اجازه دهید تا زمان خشک شدن کامل رزین این محفظه بر روی آن باقی بماند.

* در مرحله ی پایانی کار با رزین بهتر است که آن محل را ترک نموده و تا زمان خشک شدن کامل در آن فضا قرار نگیرید. برای تهیه ی رزین‌ هایی با ویسکوزیته ی بالا مثل: رزین اپوکسی اکریلات می ‌توانید به شرکت فونیکس شیمی مراجعه کنید.

* روز بعد که به محل کارتان برگشتید. اگر در کارخانه یا کارگاه کار می ‌کنید، حتماً سیستم تهویه را روشن نموده و پنجره‌ ها را باز کنید. بعد از آن محفظه ی روی رزین را بردارید، تا بخار جمع شده در زیر آن کاملاً از آن فضا خارج شود و به سلامتی شما آسیبی وارد نگردد.

* در صورت باردار بودن بهتر است این کار را انجام ندهید و اگر کودک خردسال دارید، بهتر است که فضای کار با رزین شما از فضای خانه جدا باشد. به طور کلی دور بودن فضای کار از خانه را به شما عزیزان توصیه می کنم.

آیا کار با رزین اپوکسی خطرناک است

بخار رزین چه خطراتی دارد؟

در صورتی که به رزین حساسیت داشته باشید و در محیطی با آن کار کنید که هیچ سیستم تهویه ای در آن نباشد، بدن شما حتی به نسبت کم بخار آن نیز واکنش ‌های آلرژیک  نشان می ‌دهد. بنابراین حتی اگر حساسیتی به این ماده ندارید، باید اصول کار با آن را رعایت کنید. به این صورت که هنگام کار با آن اگر پنجره ‌ای در فضا هست باز نمایید و سیستم‌ های تهویه را روشن کنید، تا بخار آن کل فضا را اشغال نکند و غلیظ نگردد. زیرا نفس کشیدن در این بخار سمی باعث تحریک و ایجاد حساسیت در دستگاه تنفسی شما می‌ شود.

سوختگی شیمیایی با رزین اپوکسی:

یکی از مواردی که هنگام کار با رزین اپوکسی uv باید رعایت کنید، پوشیدن لباس کار می ‌باشد. زیرا زمان مخلوط کردن رزین با هاردنر به دلیل خاصیت خورندگی ماده‌ های سخت کننده حتی اگر مقدار کمی از آن ها بر روی پوست بدنتان پاشیده شوند، سبب تحریک و ایجاد سوختگی‌ های شیمیایی از نوع متوسط در پوست شما می‌ گردند.

 اما بعد از ترکیب شدن هاردنر و رزین این خاصیت خورندگی در آن ها کم تر از قبل دیده می شود. اما در هر صورت اگر این اتفاق برای شما رخ داد، بهتر است در اولین فرصت توسط استون صنعتی آن را از روی پوستتان بردارید، تا تحریک نشود.

خطر درماتیت آلرژیک با رزین اپوکسی:

افرادی که به صورت مداوم با رزین کار می کنند در صورت استفاده از دستکش و لباس کار می ‌توانند خود را از تماس با رزین در امان نگه دارند. اما چنان چه به صورت مداوم رزین با پوست شما اصابت کند، به مرور حساسیت ‌هایی که در پوست شما ایجاد می‌ گردند، می ‌توانند سبب به وجود آمدن التهاب یا حساسیت ‌های مزمن در شما شوند.

بنابراین رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامت شما عزیزان به ویژه اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دچار بیماری های تنفسی و آلرژیک می ‌باشید، امر بسیار مهمی است.

نتیجه ‌گیری:

کار کردن با انواع رزین سنگ ، رزین شیشه سازی ، رزین طلاسازی، رزین لوازم آرایشی و …  جزو هنر های دستی بسیار زیبا و دلنشین می‌ باشد. اما همان طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید. این ماده شیمیایی در صورتی که اصول کار با آن را بلد نباشید و یا هنگام استفاده از آن از دستکش، ماسک و لباس کار استفاده نکنید، می ‌تواند برای شما حساسیت‌ های پوستی و تنفسی به وجود آورد. هر چند بعد از زمان کوتاهی این آسیب ها رفع می ‌گردند. اما اگر مرتب تکرار شوند، با گذشت زمان برای شما بیماری ‌های مزمن تنفسی و  پوستی به وجود می آورند.

 پس در صورت مشاهده حساسیت به رزین بهتر است که دیگر با آن کار نکنید و هنگام کثیف و خراب شدن دستکش‌ ها و لباس کارتان نیز حتماً آن ها را تعویض نمایید. زیرا رعایت نکات ایمنی می ‌تواند به حفظ سلامتی شما عزیزان کمک شایانی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *