انواع رنگ اپوکسی در صنعت

انواع رنگ اپوکسی در صنعت : ویژگی ها، مزایا و موارد استفاده

انواع رنگ اپوکسی در صنعت : ویژگی ها، مزایا و موارد استفاده

هیچ محصول دیگری مانند رنگ های اپوکسی با چندین دهه کارایی بالا برای صنعت ارائه نشده است. در حال حاضر برنامه های کاربردی زیادی برای رنگ های اپوکسی وجود دارد، از جمله استفاده در کارخانه های شیمیایی، پالایشگاه های نفت، کشتی های دریایی که به دلیل تطبیق پذیری و ویژگی های متنوعی مانند دوام، مقاومت و حفاظت بالا که توسط تعدادی از بخش ها و مناطقی که به طور مداوم در بازار تجاری در حال رشد هستند، استفاده می شود.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی یک پوشش اپوکسی دو جزئی با کیفیت بالا است که از پلیمری به نام رزین اپوکسی یا پلی اپوکسی ساخته شده است، مقاوم و ایده آل برای محافظت از سطوح در معرض خرابی یا جاهایی که تردد عابر پیاده زیاد است. این پلیمر با افزودن یک کاتالیزور سخت می شود و به همین دلیل است که در اکثر رنگ های این نوع شما دو ظرف یا “جزء” خواهید داشت که یکی رزین و دیگری خود کاتالیزور است.

شما همچنین به این زمینه علاقه مند خواهید شد اگر در مورد رزین اپوکسی یو وی مطالعه نمایید.

اخیراً استفاده از آن برای مصارف خانگی و صنعتی به دلیل مقاومت شیمیایی زیاد در برابر مواد خورنده مانند آب، قلیاها و اسیدها، رایج شده است. و علاوه بر آن پوشش های سخت با روکش براق تولید می کند، جایی که می توان از پوشش ها و رنگ های اپوکسی برای رنگ آمیزی دیوارها، کاشی ها و به عنوان پوشش کف استفاده کرد.

از آنجایی که استفاده از این رنگ ها در خانه ها و ساختمان ها، تراس ها، بالکن ها، پاسیوها و پشت بام ها و همچنین روی دیوارها و کاشی ها افزایش یافته است، در حال حاضر رنگ های اپوکسی بهترین لحظه خود را تجربه می کند. این رنگ را می توان با مواد مکمل مختلف مانند فایبرگلاس، قیر و غیره مخلوط کرد و در نمای بیرونی مجتمع های صنعتی، کارخانه های شیمیایی، سازه های پیاده رو و شناورهای دریایی استفاده می شود.

رنگ اپوکسی سال هاست که در مکان هایی که نیاز به مقاومت، دوام و حفاظت بالا است استفاده می شود. این یک محصول سنتی در صنعت است که در آن کف، استخر یا مخازن و حتی لوله ها پوشانده می شود. همچنین در پوشش قایق ها و حتی در مکان هایی مانند پالایشگاه های نفت و کارخانه های شیمیایی استفاده می شود.

انواع رنگ اپوکسی در صنعت

چه ویژگی هایی آن را خاص می کند

از جمله ویژگی های اصلی این رنگ می توان به مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر ضربه و غیره اشاره کرد. برای محیط های مختلف صنعتی و تجاری، فضاهای ورزشی و محیط های خانگی مناسب است.

شاید برای شما جالب باشد : رنگ اپوکسی گلس فلیک و مزایای آن چیست

مزایای رنگ های اپوکسی

امروزه رنگ اپوکسی قهرمان بهترین دکوراسیون در نقاشی خانگی و صنعتی است. می توان آن را به راحتی و با روکش خوب در سطوح داخلی و خارجی و همچنین کف استفاده کرد. پس از اعمال، سفت می شود و به سطحی بادوام تبدیل می شود و به چسبندگی و مقاومت بی نظیری دست می یابد. در زیر با برخی از مزایای اصلی استفاده از این رنگ در داخل و صنعتی آشنا خواهیم شد:

ضد آب و بادوام

از آنجایی که در اثر تماس با آب تحت تأثیر قرار نمی گیرد، سطوح را می توان بدون مشکل با آب شستشو داد. علاوه بر این، حتی اگر قطعه در آب فرو رفته باشد، وضعیت خوب خود را حفظ می کند. اپوکسی بسیار بادوام است زیرا در برابر سوء استفاده، گرما، آب، مواد شیمیایی، اجسام سنگین و اصطکاک مقاومت می کند. یکی از بادوام ترین رنگ هایی است که وجود دارد.

مقاومت بالا در برابر اصطکاک

سختی مواد باعث می شود در برابر ترافیک زیاد، اصطکاک و خراش مقاومت کند، به همین دلیل است که بیشتر در بخش های صنعتی و کارخانه ها و همچنین در کارگاه ها و مناطقی که ماشین آلات سنگین استفاده می شود استفاده می شود. در سال های اخیر از این سختی برای مصارف مسکونی استفاده می شود. این به این دلیل است که درخشش و حالت خوب خود را برای مدت طولانی تری نسبت به رنگ های دیگر حفظ می کند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

 در تماس با مواد شیمیایی مختلف مانند انواع خاصی از حلال ها، روغن ها یا مواد شوینده که ممکن است ریخته شوند و سایر تجهیزاتی که در معرض آن هستند، بدون تغییر باقی می ماند. آنچه می تواند برای رنگ های دیگر کشنده باشد برای اپوکسی مشکلی ندارد.

قابل شستشو و تمیز کردن آسان

یکی از مزیت های اصلی رنگ اپوکسی این است که به دلیل ضد آب بودن کاملاً می توان آن را به راحتی با استفاده از یک پارچه مرطوب با آب و صابون و تنها با چند بار عبور روی سطح تمیز کرد و با روکشی صاف و بادوام نتایج عالی به دست آورد.  به دلیل صاف بودن و عدم تأثیر آب یا مواد شیمیایی، تمیز کردن آنها با حفظ شرایط و بهداشت خوب بسیار آسان است.

عمر مفید طولانی

رنگ اپوکسی نتایج خوبی را برای مدت طولانی بدون از دست دادن هیچ یک از خواص اولیه خود ارائه می دهد. علاوه بر مقاومت بالا در برابر حملات فیزیکی و شیمیایی، در برابر تغییرات ناگهانی دما مقاومت می کند و آن را برای مصارف و کاربردهای مختلف بسیار متنوع می کند. این ویژگی رنگ اپوکسی را برای رنگ آمیزی اتاق هایی که بخار تولید می شود، مانند حمام و آشپزخانه ایده آل می کند.

چسبندگی عالی روی سطوح سرامیکی

رنگ آمیزی با محصول اپوکسی برای زمانی که می خواهید فضاهای خانگی یا صنعتی را که به دلیل خراب شدن در اثر ترافیک یا گذشت زمان رنگ یا براق خود را از دست داده اند، مانند کف یا کاشی، بازسازی کنید. علاوه بر این، می توان آن را بدون مشکل بر روی سطوح چوبی نیز استفاده کرد.

سفارشی سازی رنگ و پرداخت

رنگ اپوکسی را می توان در اکثریت قریب به اتفاق رنگ های ارائه شده توسط انواع دیگر رنگ های سنتی خریداری کرد. به همین دلیل در حال حاضر برای پوشاندن فضای داخلی منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که سفارشی سازی فضاها را در هر نوع پرداخت، چه براق و چه مات، تسهیل می کند.

انواع رنگ اپوکسی در صنعت

رنگ های اپوکسی چگونه استفاده می شود؟

استفاده از رنگ های اپوکسی آسان است، فقط باید سطح را به درستی تمیز کنید، رنگ را هم بزنید و آن را با قلم مو یا غلتک اعمال کنید. توصیه می شود این کار را با ضربات قلم مو طولانی و یکنواخت انجام دهید که در یک جهت حرکت می کنند. برای به دست آوردن رنگی یکنواخت و روکش بهتر، چه به صورت براق یا مات، می توان دو لایه روی کف ها اعمال کرد. اولی به دلیل ظاهر مجلل و براق خود که حس نور را تقویت می کند و دومی به دلیل ظرافت و لطافت در فضاها متمایز است.

این محصول سطوح را با کیفیتی عالی، با لایه ای نازک و بسیار چسبنده می پوشاند، علاوه بر خشک شدن سریع، گزینه ای عالی برای نوسازی کف، دیوار، سقف، سازه و همچنین پوشش بدون مشکل سطوح چوبی و حتی مصالحی از این قبیل است. به عنوان سرامیک، به ویژه آنهایی که رنگ و درخشش خود را از دست داده اند، چسبندگی خود را با پوشش بعدی بهبود می بخشند و فضاها را با سبکی عالی شخصی می کنند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که رزین اپوکسی و رنگ اپوکسی هر دو بر اساس یک پلیمر دو جزئی (رنگ + سخت کننده) هستند که پس از مخلوط شدن، محصولی را تشکیل می دهد که می تواند روی سطوحی که به پوششی با کیفیت استثنایی نیاز است اعمال شود.

در ابتدا رنگ اپوکسی بر پاسخگویی به نیازهای پرتقاضاترین بخش های صنعت متمرکز بود که در آن محصولی با مقاومت فوق العاده در برابر اصطکاک و به طور موثر در برابر حمله عوامل شیمیایی مقاومت می کرد. اما با گذشت زمان رنگ اپوکسی به تدریج وارد بازار داخلی شد تا جایی که امروزه به یکی از پر تقاضاترین رنگ های بازار تبدیل شده است.

اگر تا اینجا پیش رفته اید، یک نتیجه کلیدی گرفته اید: اگر چیزی که به دنبال آن هستید رنگی است که به شما سختی و مقاومت بدهد، اپوکسی همان چیزی است که نیاز دارید!

همچنین اگر به دنبال سایر محصولات رزین اپوکسی مانند رزین اپوکسی uv ، رزین اپوکسی اکریلات ، رزین طلاسازی، رزین شیشه سازی ، رزین لوازم آرایشی ، رزین سنگ و سایر رزین های کاربردی برای صنایع مورد نیاز خود هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید و محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *