معرفی انواع رزین پرینتر سه بعدی

معرفی انواع رزین پرینتر سه بعدی

معرفی انواع رزین پرینتر سه بعدی

آیا با انواع رزین پرینتر سه بعدی آشنایی دارید؟ اصلا می دانید رزین پرینتر چیست؟ دسته بندی رزین ها بر اساس کاربردشان است که تفاوت عمده ی این دسته بندی ها به فاکتور های گوناگونی چون مقاومت در برابر حرارت، دوام، کیفیت سطح، مصارف بیولوژیک و پزشکی، سرعت واکنش در یو وی، میزان شکنندگی و انعطاف پذیر بودن و … برمی گردد. در ادامه ی مقاله به معرفی انواع رزین ها که رزین طلاسازی از بهترین آن‌ها است و ویژگی های شان میپردازیم. پس با ما همراه باشید.

●     رزین استاندارد (Standard resin)

رزین های استاندارد به دلیل موجود بودن در بازار ایران و قیمت مناسب نسبت به انواع رزین ها، بهترین گزینه برای نمونه سازی هستند. علاوه بر این رزین های استاندارد مزایای دیگری از جمله دارا بودن سطح نهایی صاف، سختی بالا و تنوع رنگ فراوان دارند. از جمله معایب این رزین ها شکننده بودن، چکش خواری کم و مقاومت حرارتی پایین است.

●     رزین شفاف (Clear resin)

رزین شفاف مشابه رزین استاندارد است با این تفاوت که خروجی کار شفافیت ظاهری بیشتری دارد. خروجی این رزین ها درنهایت دارای سطحی صاف و شفاف و باکیفیت بالا است. معایب این رزین، شکنندگی بسیار بالا، چکش خواری و تنوع رنگ بسیار پایین است. همچنین این رزین ها به مرور زمان و با مجاورت در برابر نور و هوا کدر می شوند. از جمله کاربرد های این رزین می توان به دستگاه های کار با مایعات، وسایل تزئینی، لنز دوربین و عینک سازی اشاره کرد.

●     رزین منعطف (Flexible)

رزین های منعطف در ساخت قطعات نسبتا نرم کاربرد دارند. همچنین قابلیت چکش خواری و انعطاف پذیری بالا و سختی پایین از جمله ویژگی های این رزین ها است. به مرور زمان خواص این رزین ها در برابر اشعه UV افت میکند و برای قطعاتی که دیواره های نازک دارند، مناسب نیست.

●     رزین ریخته گری (Castable resin)

رزین ریخته گری که در صنعت طلا سازی و ریخته گری کاربرد دارد، جزء گران ترین و بهترین رزین ها به شمار می آید. از جمله مزایای رزین طلا سازی و ریخته گری ساخت قطعاتی با دقت و جزئیات بالا با سرعت تبخیر سریع، پسماند و خاکستر نزدیک به صفر  است. همچنین این امکان را به شما میدهد تا از طریق چاپ سه بعدی مستقیما قطعاتی را از یک طرح دیجیتال، ریخته گری کنید که در جواهر سازی استفاده فراوان دارد. معایب این رزین مقاومت و چکش خواری پایین  است.

●     رزین  سخت (Tough resin)

رزین سخت به دلیل مقاومت بالا زیر فشار و کشش در مهندسی قطعات صنعتی و مکانیکی کاربرد دارد. محصولاتی که با این رزین ساخته می شوند، ضریب ارتجاعی (2.7 GPa)  و قدرت کششی  (55.7 MPa) مانند فیلامنت  ABS دارند. این رزین گران تر از رزین استاندارد است که معایبی چون شکنندگی درمکان هایی با ضخامت کم، مقاومت حرارتی پایین دارد و برای مکانیزم های حرارتی درگیر نامناسب است.

رزین دندانپزشکی و پزشکی

●     رزین پزشکی و دندانسازی (Dental & Medical  SLA resin)

همانطور که از اسم این رزین ها پیداست برای ساخت ابزارآلات اتاق جراحی، اسپلینت و تجهیزات پزشکی وایمپلنت مورد استفاده قرار میگیرند. رزین های پزشکی مزایایی همچون دقت بالا، سازگاری با محیط زیست، مقاوم در برابر ضربه و ترک خوردگی و سطح نهایی صاف دارند. از جمله معایب این رزین ها قیمت بسیار بالا و مقاومت متوسط در برابر شکنندگی است. رزین های دندانسازی را برحسب نوع مصرف به دو دسته تقسیم بندی می کنند:

  • زیست سازگار کلاس 1 کوتاه مدت (Class I biocompatible)
  • زیست سازگار کلاس a2 بلند مدت ( Class IIa Biocompatibility)

رزین های کلاس 1 در دستگاه های غیر تهاجمی که با پوست سالم در تماس هستند، لوازم موقتی که در گوش یا دهان یا حفره بینی استفاده می شوند و ابزارهای جراحی قابل استفاده مجدد کاربرد دارند. رزین های کلاس a2 در دستگاه هایی که با مایعات بدن یا زخم های باز در تماس هستند، ایمپلنت هایی که که برای مدت طولانی در دهان قرار میگیرند و دستگاه هایی که به منظور حذف یا کنترل موادی از بدن استفاده می شوند، کاربرد دارند.

●     رزین اپوکسی UV

رزین اپوکسی یو وی جایگزین رزین های معمولی است که  به دو دسته کاربردی و غیر کاربردی دسته بندی میشوند. هر کدام از انواع رزین ها در یک دسته جای دارند. رزین اپوکسی UV استاندارد مقاومت کششی بالا و چکش خواری پایین دارد. رزین اپوکسی یو وی سخت مناسب قطعاتی است که به تراکم بالا نیاز دارند.

●     رزین سرامیکی  (Ceramic resin )

کاربرد رزین های سرامیکی در صنعت ریخته گری است که ویژگی هایی از جمله سختی بسیار بالا، کیفیت سطح عالی، مقاومت حرارتی بالا تا حدود 100 درجه، دوام بالا، دقت چاپ با جزئیات بسیار بالا را دارد. این رزین ها چکش خواری کمی دارند که برای ساخت ریخته گری و لاستیک گیری مناسب هستند.

●     رزین مقاوم در بابر حرارت (High temp)

رزین های مقاوم در برابر حرارت در صنعت تزریق پلاستیک و ریخته گری کاربرد دارند. این رزین ها سطح نهایی صاف و همواری دارند و تا دمای 200 الی 300 درجه سانتی گراد مقاوم هستند، به همین دلیل برای تولید تجهیزاتی که در برابر آتش پایدارند، تجهیزات هوا و مایعات داغ، ریخته گری و ابزار قالب گیری مناسب هستند.

●     رزین با دوام (Durable resin)

رزین های با دوام برای ساخت قطعاتی کاربرد دارند که به انعطاف پذیری بالا، عدم ساییدگی، مقاومت بالا در برابر شکستگی، سطح نهایی هموار  نیاز دارند. این رزین ها مقاومت پایینی در برابر کشش و حرارت دارند و برای قطعاتی که دیواره نازک تر از 1 میلی متر دارند، مناسب نیستند.

جمع بندی

رزین ها براساس کاربردشان دسته بندی میشوند. رزین استاندارد ارزان ترین رزین موجود در بازار ایران است که قابلیت چکش خواری و انعطاف پذیری بالایی دارد. سایر رزین های پرینتر سه بعدی شامل رزین ریخته گری است کهه در صنعت طلا سازی و ریخته گری کاربرد دارد. همچنین رزین اپوکسی UV که با توجه به حساسیت نوع کار به دو گروه کاربردی و غیر کاربردی تقسیم می شود.

شرکت فونیکس شیمی اولین تولید و توزیع کننده انواع رزین های اپوکسی و رزین طلا سازی است که با بهره گیری از علم روز دنیا و سالیان سال  تجربه مفید و تخصص توانسته برای اولین بار به تولید رزین UV بر پایه رزین اپوکسی و رزین اکرلیک با متدی جدید بپردازد و صنایع مصرف کننده را از واردات این محصول بی نیاز نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *