علت خشک نشدن رزین اپوکسی

علت خشک نشدن رزین اپوکسی

علت خشک نشدن رزین اپوکسی

استفاده از رزین اپوکسی بر روی سطوح مختلف به دلایلی مانند چسبندگی این ماده و همچنین بالا بردن میزان مقاومت وسایل مختلف انجام می شود. به دلیل بالا بودن ویسکوزیته، اپوکسی را اغلب با موادی که سازگاری زیادی دارد ترکیب کرده و بر روی سطوح اعمال می کنند. این مواد در زمان مشخصی خشک شده و به دلیل چسبندگی بالای آن امکان جدا شدن از سطوح وجود ندارد. کار با رزین ممکن است با مشکلاتی از قبیل ایجاد حباب و یا خشک نشدن آن همراه باشد. برای رفع مشکل خشک نشدن رزین می توان از راهکارهایی که اهل فن ارائه می دهند استفاده کرد.

مجموعه ی فونیکس شیمی با در نظر گرفتن نیاز بازار برای استفاده از رزین اپوکسی در صنایع مختلف به تولید این محصول با کیفیت برتر پرداخته است. محصولات این شرکت با جدیدترین متدها تولید و عرضه می شوند. برای آشنایی با انواع تولیدات این مجموعه می توانید به بخش های مرتبط در سایت مراجعه کنید.

ویژگی رزین خشک نشده

برای خشک کردن رزین از موادی استفاده می کنند که قابلیت حل شدن با آن را داشته باشد. استفاده از رزین به تنهای امکان پذیر نمی باشد زیرا این ماده سفت است و بر روی سطوح اعمال نمی شود. با استفاده از رزین بر روی انواع وسایل زمانی نیز برای خشک شدن آن نیاز است. ممکن است رزین در زمان مشخص خشک نشود و به همین دلیل استفاده از وسیله ی مورد نظر به دلیل چسبندگی رزین امکان پذیر نیست. در صورتی که رزین به درستی خشک نشود این محصول به صورت مایع برروی سطح مورد نظر می ماند، در اینصورت همه ی رزین چسبناک است و یا فقط نقاطی از آن نرم و چسبناک می ماند.

دلایل خشک نشدن رزین

دلایلی وجود دارد که باعث می شود رزین اپوکسی به درستی خشک نشود. برای آشنایی با این دلایل با سایت فونیکس شیمی همراه باشید.

علت خشک نشدن رزین اپوکسی

 

یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود رزین اپوکسی uv خشک نشود عدم اندازه گیری درست بین میزان ترکیب رزین با هاردنر است. در شرایطی که رزین را با هاردنر به میزان غیر اصولی ترکیب کنید امکان ایجاد مشکلاتی از قبیل خشک نشدن این ماده وجود دارد. رعایت میزان 1 به 1 بین رزین و هاردنر بسیار ضروری است زیرا زیاد بودن میزان هاردنر نه تنها به استحکام رزین کمک نمی کند بلکه باعث عدم کارایی درست آن می شود. اضافه کردن رنگ به ترکیب رزین و هاردنر نیز از جمله مواردی است که باید به درستی رعایت شود. درصورتی که میزان رنگ اضافه شده بیشتر از حد مجاز باشد این ترکیب به حالت مایع در می آید.

از دیگر دلایل خشک نشدن رزین ترکیب نشدن آن به طریق نامناسب می باشد. درصورتی که مواد به اندازه ی معین با هم ترکیب نشوند باعث ایجاد ناخالصی در آن می شود و ترکیبات چسبناک و یا مایع بودن آن بیشتر می شود. برای ترکیب کردن این مواد بهتر است به مدت 3 الی 4 دقیقه وقت گذاشته شود و همه ی قسمت ها به یک میزان با هم ترکیب شوند.

به دلیل مشکلاتی از قبیل رقیق و چسبناک شدن رزین با وجود حتی یک قطره آب در ترکیب این ماده بهتر است دقت شود که رزین با آب ترکیب نشود و ابزاری که با ترکیب آن مورد استفاده قرار می گیرد با دقت خشک شود.

تاثیرگذاری دما بر روی زمان خشک شدن رزین بسیار زیاد است. در صورتی که دما بالا باشد رزین خیلی زودتر خشک می شود و پایین بودن دما باعث می شود رزین به درستی خشک نشود. بین 24 الی 30 درجه ی سانتی گراد دما لازم است تا رزین به طور کامل خشک شود. دمایی که کمتر از این باشد رزین را غلیظ و سخت می کند و باعث ایجاد حباب در آن می شود.

در زمان خرید رزین و هاردنر درباره ی میزان ترکیب این دو مواد توصیه هایی به خریداران می شود. برای ترکیب بهتر آن ها خرید رزین و هاردنر از یک برند باعث گرفتن نتیجه ی دلخواه می شود. در صورتی که رزین از یک برند و هاردنر از برند دیگری باشد امکان ایجاد مشکلاتی مانند رقیق شدن و خشک نشدن این ماده وجود دارد.

راه هایی برای خشک نشدن رزین

برای خشک نشدن رزین راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان برای رفع مشکلاتی که رزین خیس به وجود می آورد، جلوگیری کرد.

در صورتی که محصولاتی مانند رزین اپوکسی دو جزئی جهت تزئینات و چوب و انواع دیگر رزین با مشکل خشک نشدن مواجه شد بهتر است آن را به آرامی از روی سطوح جدا کرده و بعد از آن سطح را سنباده بکشید. پاک کردن گرد و غباری که روی سطح مورد نظر است باعث می شود بتوان دوباره لایه ای از رزین را بر روی آن اعمال کرد. برای ریختن لایه ی ثانویه بر روی سطح باید از جدا شدن و یا خشک شدن لایه ی دوم اطمینان حاصل کنید و اجازه ندهید دو لایه ی خشک نشده بر روی هم قرار بگیرند.

استفاده از لامپ و یا تفنگ حرارتی بر روی سطح مورد نظر باعث می شود زمان خشک شدن رزین سریع تر اتفاق بیفتد زیرا رزین برای خشک شدن نیاز به دمای مناسب دارد. وجود شرایطی که در آن رطوبت وجود دارد نیز باعث می شود رزین به آسانی خشک نشود. زیرا برای خشک شدن رزین نیاز به دمای مناسب و آب و هوای خشک است.

علت خشک نشدن رزین اپوکسی

برای جذاب تر شدن رزین نیاز به استفاده از رنگ های پودری است. این رنگ ها جذابیت زیادی به رزین می بخشند. به دلیل رطوبتی بودن برخی از رنگ ها رزین دچار مشکلاتی از قبیل خشک نشدن در زمان مناسب می شود. وجود چربی و آلودگی برروی سطوحی که رزین بر روی آن اعمال می شود نیز باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل خشک نشدن و یا یکدست نبودن سطوح می شود.

نتیجه گیری

برای اطلاع از شرایط خرید انواع رزین ها مانند رزین یو وی اکرولیک می توانید با مجموعه ی فونیکس شیمی تماس بگیرید. فروشندگان متخصص این مجموعه برای به وجود نیامدن مشکلاتی مانند خشک نشدن رزین در زمان استفاده از آن ها بر روی سطح راهکارهای مناسبی را به خریداران پیشنهاد می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *